The
"intent" or "meaning" in music for centuries has worried
the aesthetes, musicians and philosophers.
The treaties
stack up and, usually, they can only join words to a problem already dark
within itself.
However, we
continue to try to shed light on the mystery.
In human
kind, there is an effort to clarify, rationalize, justify, analyze, delimit,
and write.
There is
also a great need to "explain" music!
And for that
we use all the ploys:
adulation,
modesty, flattery, oversimplification, free entertainment, great stories, in
the words of L.Bernstein, "explanations like the bird-bee or riverside, turning
all the notes or chords or phrases into clouds or rocks, ... tells us stories
about great composers, as false as they are displaced."
We also have
the effort of "analysis" ... vain attempt ... Something like:
the subject
of-the inversion-charge-of flutes ...
"Musical
geography"?
Musical explanations
... that tell us nothing about "music".
We can in
fact, try not to explain music, but listen actively and redefine
"music".
We should
refer, sometimes, to certain musical ideas like religion, social factors or
historical currents that may have influenced music.A "intenção" ou o "significado" , em música tem durante séculos preocupado os estetas, os músicos e os filósofos.
Empilham-se os tratados e, normalmente, só conseguem juntar-se palavras a um problema já de si obscuro.
No entanto, continuamos a tentar fazer luz sobre o mistério.
Por parte dos homens, há um esforço para esclarecer,racionalizar, justificar, analisar, delimitar, escrever.
Há também uma grande necessidade de "explicar" música!
E para tanto utiliza-se de todos os estratagemas:
adulação, modéstia, lisonja, super-simplificação, divertimento gratuito, grandes historietas, no dizer de L.Bernstein, "explicações do tipo pássaro-abelha ou ribeirinho,e transformando todas as notas ou frases ou acordes em nuvens ou rochas, ...conta-nos histórias sobre grandes compositores, tão falsas quanto deslocadas."
Temos também o esforço da "análise"...vã tentativa...Algo como :
o tema-na inversão-a cargo -das flautas...
"Geografia" musical?
Explicações musicais ...que nada nos dizem sobre " a música".
Podemos sim, tentar não explicar música, mas escutarmos ativamente e ressignificarmos "a música".
Devemos recorrer, por vezes, a certas idéias extramusicais, como religião,fatores sociais ou correntes históricas que possam ter influenciado a música.
Bruno Walter conducts the Concertgebouw Orchestra. Paul Wittgenstein, who commissioned this work, is the soloist. Year of recording: 1937.
http://www.youtube.com/watch?v=tSxcXdXqLvA
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