sábado, 29 de setembro de 2012

Presence and Singularity Presença e Singularidade

These two attributes could not be set aside at the expense of the concept and the quantity.
I am also referring to the care that must be taken when listening to music and the contribution that every musical performance gives so that this process may be "active" ... and not "passive", that is, to be heard with intellect and emotion.
I don't believe it is possible to form a public with only quantity and overexposure of the "musical product", but, in fact, with presence and singularity.
It is crucial that the "presence" of the composer is manifested in the "singularity" of the performance.
Listen to the second movement of the Symphony 103 by J.Haydn, "Andante piu tosto Allegretto”.
Haydn loved folk music and in this musical movement of this masterpiece he uses two Eastern European folk themes and develops throughout the musical discourse variations of these themes.
The first theme is serious and the tone of the minor is presented by the strings.
In contrast we have the second theme, in the larger one, where they join the strings, horns and woods.
Notice also the solo flute and oboe, leading to the end of the movement. We’ve got the balance between the creation of the composer and execution of the Orchestra della Swizzera Italiana, conducted by Peter Maag.

Esses dois atributos não poderiam ser postos de lado em detrimento do conceito e da quantidade.
Estou me referindo  também ao cuidado que se deve ter no processo de escuta musical e na contribuição que toda apresentação musical dá para que esse processo seja "ativo"...e não "passivo", isto é, que se escute com inteligência e sentimento .
Não acredito ser possível formar público apenas com quantidade e super exposição do "produto musical", mas sim com presença e singularidade.
É fundamental que a "presença" do compositor esteja manifestada na "singularidade" da execução.
Escutem o segundo movimento da sinfonia 103 de J.Haydn, "Andante piu tosto Allegretto.
Haydn amava a música folclórica e nesse movimento dessa obra ele utiliza dois temas folclóricos do leste europeu, e desenvolve ao longo do discurso musical variações sobre esses temas.
O primeiro tema, é sério e na tonalidade de do menor e é apresentado pelas cordas.
Contrastando temos o segundo tema, em do maior, onde se juntam às cordas, trompas e as madeiras .
Observem também o solo de flauta e oboé, conduzindo ao final do movimento.
Temos o equilíbrio da criação do compositor e da execução pela Orchestra della Swizzera Italiana, sob a regência de Peter Maag.

http://www.youtube.com/watch?v=MYrfCTTkFlU

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